lördag 25 april 2009

Sprickorna, del 2

Sagan om sprickorna forsätter. Jag bestämde mig för att täta dem med tätningskletet Tät. Förhoppningsvis lever det upp till det som står på tuben - att det är elastiskt och inte spränger sönder borden när de sväller. Om inte annat så skulle jag nog kunna vinna en rättegång eftersom det står på tuben...



Så, nu har jag kladdat i kladd i sprickorna, och påbörjat projekt övermålning (men jag blev inte klar med det idag, utan får fortsätta imorgon).


Fortsättning lär väl följa på det här, antar jag....... :-)

3 kommentarer:

Niklas Nyström sa...

Hej!
Ett ekonomiråd från en folkbåtsvän: använd inte Tät. Det är dubbelt så dyrt som t ex Sika Black Seal, och mer än dubbelt så dyrt som underredsmassa på Biltema osv. Tät består av bitumen (asfalt), och är exakt samma sak som du finner i tätningsmedel för tjärpapptak och rostskyddsmedel till bilunderreden mm för en bråkdel av priset. I övrigt kan jag lugna dig med att bitumen aldrig stelnar, utan härdar plastiskt. Dessutom är det väldigt fett och riktigt kalasbra för träet.
Lycka till med sjösättningen!
Niklas med f-398

Marcin sa...

Hej

Var det svårt att trycka ut täten eller gick det bra för handkraft?

Hade problem med att få ut egentillverkad ettan från tuberna.

Helena T sa...

Niklas - tack för de lugnande orden... jo, jag inser att det kanske inte är så billigt. Men den lokale färghandlaren skall ha en eloge för att han över huvud taget har båtgrejer så jag handlar gärna hos honom.

Marcin - nä, det var superlätt att hantera! Verkligen smidigt.

Återstår att se hur det funkar rent tätningsmässigt.... :-)