söndag 3 maj 2009

Vattennivåer och småprylar

I går kväll när jag skulle gå och lägga mig började min stackars lilla hjärna fundera på hur mycket vatten som skulle kunna tänkas ha kommit in i båten sedan vi pumpade senast... och vad jag alltså borde ställa väckarklockan på för att hindra henne från att sjunka.

Så, jag tog bilen ner till hamnen vid midnatt och "tittade te´t". På fyra timmar hade vattennivån stigit så att den var ungefär i höjd med där durkarna skall ligga inne i ruffen. Inte få farligt. Men när jag ändå var där så var det ju lika bra att pumpa ur henne.

Klockan ringde vid åtta, och när jag kom ner typ en halvtimme senare var vattennivån ca 5 cm högre än den varit på natten. Det kluriga är ju att en cm inte betyder samma sak nere i kölsvinet som en bit upp längs borden - det blir ju bredare och bredare i ganska rask takt. Men, men. Hon var ju i alla fall väldigt långt ifrån att sjunka. :-)

Jag och M ägnade sedan förmiddagen åt att skruva fast diverse beslag och småkrafs på däck och på rufftaket - sånt som vi tog bort när vi målade om däcket. Det som återstår är att sätta fast vinscharna (vilket kommer kräva först lite tankearbete och sedan nya, långa, starka skruvar), och att montera ruffluckan på sina skenor.

Sedan kan vi rigga!

Inga kommentarer: