fredag 27 juli 2007

Lägesrapport...

Vad kan man säga om den svenska sommaren 2007 så långt? Regn! Och mera regn.

Fast egentligen så gör det mig inte så mycket, trots att jag ännu inte ens har riggat Fie. Jag har haft fullt upp på hemmafronten med projekt Bevara Gammalt Trähus - och det har varit riktigt roligt. Men tanken är att jag skall rigga på inom kort och att jag skall hinna segla ett par små turer innan det blir dags att frakta henne till Hjo.

Det kluriga är att det är en ny mast som skall på, och den är genomgående medan den förra stod på däck. Men jag har läst på lite om klassregler och sånt, så jag hoppas att det skall gå smärtfritt att bygga om... Är det någon som har någon erfarenhet av en sådan förändring? Vad skall vi tänka på? Finns det några fällor att undvika? Jag tar tacksamt emot alla tips!

Jag såg förresten på nyheterna för en stund sedan om att Tall Ships Race är i Stockholm nu. Många vackra båtar! Och när jag ser bilderna på de där skutorna så måste jag medge att det suger i skutseglingstarmen. Jag ägnade i princip varenda ledig stund under högstadiet och gymnasiet åt att klättra i master, skrapa och lacka träblock, lära skolbarn namnet på olika tampar och bära omkring på gigantiska konservburkar. Så det känns lite märkligt att inte vara med när de samlas så där - men å andra sidan så ser jag det där som ett avslutat kapitel i mitt liv. Nu är det trähus och fruktträdgård som gäller... och folkbåt såklart!! :-)

Inga kommentarer: