söndag 13 april 2008

Efterlysning

Jag skulle behöva lite råd angående bottenfärg. Innan hade jag ju Fie i havet, och där råder ju helt andra förutsättningar än i hennes nya hemmavatten. Är det någon som vet vilken typ av bottenfärg som är att rekommendera för en träbåt i Vättern?

Bredvid en av träbåtarna på uppställningsplatsen (jodå, där finns faktiskt några stycken) stod en sådan här burk:

Det som står på burken är alltså "International Cruiser Eco, Metall- och Biocidfri Självpolerande Bottenfärg". Vad vet ni om den?

En annan tanke som jag har är vad jag skall göra med den gamla färgen, dvs den som sitter på Fie just nu. Tidigare år har jag skrapat av det som suttit löst och sedan klafsat på ny färg uppe på den gamla. Men.... är det dumt att ha kvar den gamla sorten (giftig som tusan) under den nya? Hur blir det med kemin i detta, liksom...

Så - alla tips och trix om bottenfärg i sötvatten är välkomna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du bör nog ta kontakt med en färghandlare. Dagens bottenfärger är bra, men bara om de får vara ensamma om jobbet. Blandar man två sorter kan man få en otäck krack i målningen.
Kan man få önska några fina bilder när ni skrapar båten så jag kan glädja mig åt att jag slipper :-)

Helena T sa...

Jodå, det kommer... lugn och fin. :-) Ett par kompisar har lovat att hjälpa till också.

Jag skall kolla upp det där med färgerna ordentligt. Jag har startat ett par diskussionstrådar i olika träbåtsforum också - får se vad det ger.

/H.