Förresten... hur lättantändligt är egentligen linolja?
Alltså - i kölsvinet finns det en del "bôs" som vi säger på göteborgska. Även om jag har dammsugit så gott det gick, så finns det ju en del kvar. Till exempel så kom jag inte åt mellan stäven och bordläggningen i höjd med mastfoten.
Så nu undrar jag: är det dumt att hälla i linolja inifrån? Är det brandfarligt? Det står på flaskan att man skall förstöra trasor och så, för att de kan självantända. Och det står även "sågspån" där...
Hm... klurigt. Någon som har något gott råd om hur jag bör tänka?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Internet är klurigare än man anat ibland. Sök på självantändning på Träbåtsakuten så får du nog tillräckligt med vägledning.
Linolja oxiderar i luftens syre. Processen alstrar värme, och ju snabbare den går, dess mer värme. Ju större yta oljan får, dess större kontakt med syre, och dess snabbare oxidering. I en trasa får oljan en mycket stor yta i förhållande till sin volym och höga temperaturer kan uppstå men självantändning som följd. Samma sak gäller i sågspån.
Mvh Niklas Nyström
Man ska nog vara lite försiktig med att använmda linolja i gamla träbåtar. Det hindrar vattenupptagningen i trät och båten blir inte tät. Minns du gamla J-14 jullen vid Källan? Killen som övertog den, öste den full med terpentin och linolja, den blev aldrig tät igen. Han fick ta den på lastbil(!) till Varberg, där han bor. Trodde inte att han skulle orka ösa hela vägen. Skulle rekommendera att du lägger på sparsamt med 50/50-blandning, med pensel, för att få en fräsch yta.
Hälsningar Far
Tack, Ebba, Niklas och Far.
Vad göra med mina stackars sprickor då? Jag har tagit ett par bilder på dem, jag kan lägga ut dem här senare...
Min tanke med olja är att träet blir mer elastiskt så att det inte blir värre med sprickorna.
Borde jag peta in något i dem? Eller bara be en stilla bön att de tätar av sig själva (vilket var på håret förra säsongen)?
Nu: fiskgratäng. :-)
Skicka en kommentar