måndag 21 maj 2007

Jag vill slå ett slag...

... för en sajt om ett renoveringsprojekt som pågår i Norge. Adressen är www.savemohawk.com och den handlar om ketchen S/Y Mohawk II.

Hon är (förlåt, Fie!) den vackraste båten jag seglat någonsin. Hon byggdes 1904 i England, och när hon var ute på en sväng (i engelska kanalen) för att fira sin hundraårsdag blev hon rammad av en nederländsk trålare (med bulb som gjorde ett stort hål i bordläggningen). Hon sjönk snabbt och - tack gode gud! - alla ombord klarade livhanken. Det skar i mitt hjärta när jag hörde det, och jag kunde inte hålla tårarna tillbaka.

Det är scoutförbundet i Oslo som äger och driver båten, och efter att ha bärgat henne och fått hem henne till Norge så jobbar de nu med att renovera henne. Vilket arbete de gör!

Så - besök gärna sajten och följ deras kamp för att kunna sjösätta nästa sommar!

Inga kommentarer: