måndag 14 maj 2007

Påbörjat


Efter att ha fått alldeles för lite kärlek de senaste åren, har Fie nu börjat vårrustas. Jag ägnade helgen åt att skaffa mig en ordentlig träningsverk i varenda muskel.

Först skrapade jag hela botten. Det jobbiga med det är att det liksom snöar (eller mer som en lavin, stundtals) flagnad bottenfärg över en när man krälar där under magen på båten. Kransnubben kallade mig för smurf efter en stund - så blå var jag i ansiktet, i håret, på händerna...

Så slipade jag de vita borden - med en slipmaskin, tack och lov... Den vita färgen är helt ok, så det får räcka att måla ett lager vitfärg där innan sjösättning. Men nu är det i alla fall förberett för det...

Sedan gav jag mig på avbärarlisten. Fie har en list längs hela skrovet, och sedan en liten list stående på däcket som en liten reling. Båda i mahogny, men nu gick det knappt att se annat än lackflagor. Så, det krävdes en hel del skrapande (det är en lyx att kunna låna grannens varmluftspistol!) och slipande innan det ens gick att tänka tanken att börja lacka.

Och så hann jag få på ett lager lack på de där listerna innan helgen var över och det började regna...
I helgen som kommer får det bli till att ta tag i listerna på babordsidan - för nu hann jag bara med styrbord - och att måla lite vitt och lite blått... men förhoppningsvis får jag lite hjälp av min gubbe då!

Inga kommentarer: