söndag 18 november 2007

Heder åt de som inte låser fast sina stegar!

Precis som maken redan har berättat så var jag borta hos Fie en stund på eftermiddagen idag. Samma dag som hon anlände hit började det snöa, och inte förrän idag ser man mer gräs än snö i vår trädgård... så jag tänkte att du kan det nog vara genomförbart att plocka ner fändrarna och så.

Istället för snö och is var nu marken på uppställningsplatsen en enda lervälling... men men, det var ju på sätt och vis bättre.

Jag sänder en tacksamhetens tanke till den enda av mina båtgrannar som inte hade låst fast sin stege med ett hänglås, utan lämnat den lös så att jag kunde ta mig upp för att lossa fändrarna och förtöjningslinorna.

Från stegen nådde jag ett par stöttor som jag lagt i sittbrunnen utan att behöva kliva upp på däck - jag kände mig inte helt tillfreds med att hon bara stod på ett par däck med hjälpligt mycket luft i, på en jättemjuk lerig mark och på en kärra som jag inte är van vid. Men, som sagt, jag nådde stöttorna och kastade ner dem i leran. Sedan fick de tjänstgöra tillsammans med kärran och genast kändes båten mycket mer stabil.

Så, efter lite pysslande så vågade jag mig på att kliva upp på däck. Jag kastade ner fler stöttor och brälappar och lite sånt, så att jag kunde göra ytterligare några förbättringar av det hela. Det blev riktigt bra till slut!



Men jag lät bli att lägga över presenningen. Fie är fortfarande väldigt blöt, och det känns inte bra att stänga in all den fukten inne i övertäckningen. Så, nu hoppas jag på klart och tortt väder under ett par dagar, gärna med lite friska vindar också. Då torkar hon fint och jag kan lägga över täcket och stoppa om min pärla inför vintern.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj då.....
Om Fie är fuktig inuti skulle jag råda dig att fortast möjligt täcka henne och se till att ruffen därefter är väl ventilerad dvs fukten kan ta sig ut. Täcket får inte vara stängt i fören och aktern utan luften måste kunna cirkulera ordentligt. Att vänta på torra fina dagar låter ju bra men under den tiden "låser" du bara in mer fukt. Så täck - öppna luckan på fördäck och ta bort alla durkar (även i sittbrunn) och eventuella dörrar/luckor mellan sittbrunn och ruff då blir hon torr och fin till nästa år.

Helena T sa...

Hej, Peter K!
Så sant så sant. Mitt enda problem med den lösningen är att Fie inte har någon lucka i fördäck... det finns en liten sådan där snurrventil i rufftaket, men den gör inte så stor skillnad.

Durkarna och ruffdörrarna (och kojbottnarna och allt annat löst) är redan bortplockade. Och nu ligger det alltså en presenning bara över sittbrunnen och rufftaket.

Att jag inte vill täcka över henne mer ännu beror på att det till exempel fortfarande är is (åtminstone var det det igår) på skarndäck. Och därför önskar jag mig lite tö och tork...

Men sedan blir det täckning med luftning i för och akter.

Tack för dina råd - vad vore man som folkbåtsägare utan goda kamrater? ;-)