måndag 4 augusti 2008

Hualigen

Vilket skitväder! Nordostlig storm och ösregn. 15 grader i luften och nog ungefär lika många i Vättern.

Jag var nere och kollade läget hos Fie i hamnen. Hon ligger bra där, men fy 17. Det går vita gäss innanför vågbrytaren, och det piskar över den norra piren hela tiden. Östergötland går inte ens att ana konturerna av. Hu.

Glassrestaurangen i hamnen hade stängt. De hade sin genom-en-lucka-i-väggen-servering öppen, men det fanns inte en levande själ varken innanför eller utanför. Blomkrukorna utanför hade blåst omkull.

När jag skulle kliva ombord höll jag på att inte få in henne till bryggan, för hon seglade från bryggan på bara riggen. Det är tur att jag har långa ben! Väl ombord märkte jag att riggen vibrerade lite mer än vad som var roligt. Men som väl var så räckte det med att spänna ut fallen till vanten för att det skulle lugna sig.

Det hade blivit en smärre insjö i kapellet, men det är bra duk i det så det står pall. Och så var det ju dags att pumpa (men det är en hel vecka sedan sist, och det hade inte blivit någon panik än på ett par dagar), vilket inte var helt bekvämt under kapellet... Genast var det en nackdel med de där långa benen...

Jag var helt dyngsur innan jag var hemma igen. Men maken hade varmt te till mig hemma i det torra varma köket. Bra make!

Förresten.... det är jättekonstigt att det inte luktar, smakar och känns salt i luften när sjön piskar så där. Jättekonstigt.

Inga kommentarer: